X 20

"Yeşilçam dünyada halkın yapısını oluşturduğu tek sinema"

OnurAkayMedya/Özel Röportaj - Mühendis ve yazar İlker Mutlu kimdir? Sinema ve yazarlık tutkusuyla Yeşilçam'ın izinde bir mühendis İlker Mutlu, OnurAkayMedya köşe yazarı Tuğçe Vural'la Yeşilçam üzerine özel bir söyleşi yaptı.
 Tarih: 22-03-2024 11:36:05

Röportaj: Tuğçe VURAL/OnurAkayMedya

Merhabalar İlker hocam, benimle görüşmeyi kabul ettiğiniz için teşekkürler öncelikle! Sizi sizin gözünüzden dinleyebilir miyiz, kimdir İlker Mutlu?

1972’de Samsun’da doğdum. Eğitim ve öğretimimi üniversiteye kadar Samsun’da tamamladım. Üniversiteyi Eskişehir’de okudum. İnşaat mühendisiyim. Üniversite yıllarımda sinema dergilerinde yazmaya başladım. Çoğu dergide yazdım ama yaklaşık on beş senedir Sekans Dergisi’nde yazıyorum. Belediyede memur kadrosunda mühendisliğe devam ediyorum. Aynı zamanda yazma ile de uğraşıyorum. Sinemadan kopmamak adına hem okumalarımı yapmaya, hem de izlemelere devam ediyorum. 3 tane kitabım var. Bir Mühendisin Sinema Eğitimi, Gölgeni Ardına Al ve Bir Yeşilçam Tarihi: Görünmeyen Adamın Peşinde… Gölgeni Ardına Al bir roman ancak diğer ikisi sinema kitabı. Bunların haricinde 13 tane de çevirim var; felsefe, roman, sinema kitapları gibi… 2017’den bu yana Samsun Sinema Topluluğu’nda film gösterimleri yapıyoruz. Çarşamba akşamları film gösterimleri yapıyoruz. Samsun Sinema Derneği’ni kurduk bu sene. Topluluk çalışmaları sırasında Samsun’da film sektöründe çabalayan birçok genç olduğunu öğrendik. Deniz Mıdık var mesela, Samsunlu ve 12 yaşından beri filmler çekiyor. Şu an Galatasaray Üniversitesi’nde okuyor. Adana’da En İyi Kısa Film Ödülü’nü aldı, festivalleri dolaşıyor. Derneği kurmamızın amacı bu; Samsun’da sinema ile uğraşan insanları önce ülke çapında sonra ise Dünya çapında duyurmak.

Bir mühendis olarak sinema ve yazarlık serüveniniz nasıl başladı?

Ben Samsun Anadolu Lisesi mezunuyum. Bizim zamanımızda 7 sene sürüyordu Anadolu Lisesi eğitimleri. Ailenizden daha çok oradaki insanları görüyordunuz. Eve girmemiz dokuzu buluyordu. Bu insan grubu içerisinde çeşitli uğraşları olanlar vardı. Bizim o dönemde sinema konuşup tartıştığımız bir sürü arkadaşımız vardı. Bunlardan birisi, Savaş Arslan, şu anda İzmir Dokuz Eylül’de profesör. O, ben Eskişehir’de okurken Gece yarısı Sineması diye bir dergi çıkaracaklarını ve ona dahil olmamı söyledi. Ben dedim ki benim daha önceden böyle bir şeyim yok, nasıl yapacağız? Konuşuyoruz ya aynı şekilde dedi ve başlayış o başlayış… O şekilde devam etti, gittikçe kendimi geliştire geliştire kitaplar okuyarak, çeviriler yaparak, filmleri inceleyerek bugüne kadar geldik. 31 senedir yazıyorum. Bir insanın sadece mesleğini yapması kötü bir şey, robotlaştırıyor bir süre sonra. Mesleği de destekleyebilecek bir hobiniz olabilir. Bu olursa eğer o zaman robota dönmüyorsunuz, yaşayan bir insan oluyorsunuz.

Ben bir İngilizce öğretmeni olarak şunu merak ediyorum; çeviri yapmak mı zor yoksa direkt Türkçe yazmak mı zor?

Çeviri yapmak daha zor çünkü Türkçe anadilimiz olduğu ve okuyan insanlar olduğumuz için belli bir pratiği kazanıyorsunuz ve yazma konusunda ilerliyorsunuz. Mesela son kitabım diğer ikisinden kesinlikle daha iyi! Çünkü her yaptığın iş bir öncekinden daha iyi oluyor. Mesela ben dört tane kısa film çektim ama bence sonuncusu diğerlerinden daha iyiydi. Hala yolun başındayız. Çünkü ben bir sinema yazarı olarak kendimi eğitmiş olabilirim ama okulunu okuyarak ya da bir yönetmenin yanında alaylı olarak öğrenmek farklı bir şey. Onu yapan adam iyi film çekebilir. Biz sadece deniyoruz ve doğru yolu bulmaya çalışıyoruz.

Peki, son kitabınız Yeşilçam tarihiyle ilgili; neden Yeşilçam?

Yeşilçam tarihi üzerine yazma gereği hissettim çünkü bu benim uzmanlaştığım bir alan. Genelde Türk filmleri üzerine yazıyorum. Yabancı filmler üzerine de tabi ki yazıyorum ama bizim sinemamızı araştırdığım zaman özellikle Yeşilçam’ın kurulduğu 1950 ile 1960 arasının neredeyse hiç yazılmadığını fark ettim. Çok az kitap var. Mesela Savaş Arslan, Türk Sineması’nın bütün tarihini yazdı, onun kitabında geçiyor. Onun dışında bu konuda yazmış tek bir kişi var benim bildiğim; Engin Ayça. Engin Ayça’nın bir kitabı var Şu Sinema Dedikleri diye, kendi sinema yazılarından derlenen. Orada çok geniş bir yer ayırmış 50lere ve Yeşilçam’ın nasıl kurulduğuna ama benim kitabım sadece o döneme odaklanıyor.

Peki, Yeşilçam’ı araştırırken en çok dikkatinizi çeken neydi?

Yeşilçam çok kendine özgü bir oluşum, en çok dikkatimi bu çekti. Bir benzeri yok onun. Dünyada halkın yapısını oluşturduğu tek sinema. Bunu biraz açarsak, Yeşilçam bir film çekeceği zaman halkı düşünüp yapıyordu. Kitapta bunu detaylı olarak anlattım. Yeşilçam’ın kurulduğu zaman, Demokrat Parti’nin seçimleri alıp Türkiye’yi değiştirmeye başladığı zaman. O dönem her yere yol gidiyor, hizmet gidiyor. Bir nevi atılım ama farklı bir yaklaşım var o dönem. Modernlik geliyor ülkeye. Modernlik ilerledikçe en küçük birimlere, kasabalara kadar sinemalar da gitmeye başlıyor. Osmanlı Dönemi’nde dahi Samsun’da birçok sinema olduğu söyleniyor. Eskiler bir sürü sinema sayıyorlar. Mesela Konak Sineması vardı en yakın zamanda, kapandı. Tamamı bir sinemaydı; üstü balkon altı salondu. İnsanlar artık sinemaya gitmiyorlar, dijitalde izliyorlar. Kolay bir şey değil sinemaya gitmek artık. Konuya dönersek, her yere sinemalar ulaşınca bunları yönetebilmek için ayaklar kuruldu. Adana, Samsun gibi… Dağıtım merkezleri yani ayak dediklerimiz. Duru Film’in Samsun’da kocaman bürosu vardı. Bölgedeki insanların taleplerine göre dağıtımcılardan merkezlere filmler gelirdi. Yeşilçam’ı oluşturan bu oldu. Zaman içinde bir sürü film şirketi kuruldu. Beni Yeşilçam’a çeken de bunlar oldu. Özetlersem, nevi şahsına münhasır olması ve kuruluşu döneminden bahsedilmemiş olması dikkatimi ve ilgimi çekti. Ben günümüzde zaman zaman küçümsenen filmlerin yapım hikayelerini dinledim, inanılmaz! Çok zorlu koşullar, tek seferde çekmek zorundasın, film içinde film çekiyorlar çünkü Anadolu’daki dağıtımcı ben bu filmi şu tarihte istiyorum diyor. Bitireceksin ki gönderesin; dublajı var, basılması var, çekilmesi var… Yani bunlar bir nevi kahraman adamlar! Yeşilçam’da çok farklı hikayeler de var, sadece zengin kız fakir oğlan değil mesele. Son kitabım Yeşilçam’ın kuruluşunu anlatıyor ve üç kitaplık bir serinin ilk kitabı, ikincisi yazılıyor şu anda. Ayrıca, bence Yeşilçam bizim hayatımız. Biz terör ortamında büyüdük. Evde eğlenmemizi sağlayan en önemli unsur televizyondu yani sinemaydı. Evde bizimle kalan büyüklerimiz de filmleri büyük bir dikkatle seyrettikleri için bizler de sevdik. Çocuk gördüğünü yapar çünkü. Öyle yorumlar yapardı ki babaannem, inanılmazdı! Babaannem bizi akşamları başına toplardı ve hikayeler anlatırlardı. Biz sokağa rahat rahat çıkabilir hale geldiğimizde bizi sinemaya götürmeye başladılar. Bir nevi teşekkür maiyetinde izlediğim filmleri gelir babaanneme anlatırdım. Beni sinemaya ve Yeşilçam’a taşıyan yolun başlangıcı da belki budur.

 

Yeşilçam’da en beğendiğiniz senarist ve yönetmen kim?

Bu sorunun cevabı zaman zaman değişiyor. Bir dönem Yılmaz Güney hayranıydım. Ne zaman ki Sekans’a girip daha farklı yazılar yazmaya başladım, Gökhan Erkılıç’ın da verdiği eğitimlerin etkisiyle yaklaşımımın değişmesi gerektiğini fark ettim çünkü her yönetmenin hatası vardı. Yılmaz Güney’in birçok filmini sevmekle birlikte ben Lütfü Akat’çıyım. Ben onun filmleri türündekileri yani sade sinemayı daha çok severim. Şu kişi Türkiye’nin en büyük yönetmenidir demek çok büyük bir laf!

Ben mesela Kerime Nadir’in romanlarından senaryolaştırılan filmleri çok seviyorum. Seven Ne Yapmaz’lar vs… Benim gözümde bir tür kahramandır Kerime Hanım çünkü 30'larda aşkı cinsellik kullanarak vs anlatma cesareti göstermiş. Romancının Dünyası kitabında uzun uzun anlatıyor. Siz Kerime Nadir hakkında ne düşünüyorsunuz?

O bahsettiğin filmler, bizim gençlerin daha çok eleştirdiği filmler. Ama durum o filmlerden ibaret değil. Kerime Nadir çok iyi bir yazar ve kelimeleri çok iyi kullanıyor. Onun kadar iyi diyalog yazan çok nadirdir ki diyalog yazmak çok zordur! Ama öte yandan şöyle bir olay da var: Kerime Nadir’in bazı romanları filmi çekildikten sonra romanlaştırılıyor. Bir romanı var, adamın babası evini kaybediyor kumarda. Oğlu da her gün gidip o evi seyrediyor sürekli. İnanılmaz güzel bir kitap. Kerime Hanım biraz daha özel ilgi gerektiren bir konu. O dönemki yazarlar grubunun bir dönem Yeşilçam’ı kurtardıkları bir gerçek. Ömrü boyunca senarist sıkıntısı çekmiş bir oluşum zaten Yeşilçam. 1949’da Vurun Kahpeye çekilene dek doğru dürüst senarist yok! 10 tane adam bir araya gelip senaryo yazmaya başlıyorlar. Bu nedenle romancılara başvuruluyor. Mesela Yeşilçam’ın ilk kurulduğu dönemde kahramanlık öyküleri yazan bir romancı var: Abdullah Ziya Kozanoğlu. Onun yarattığı kahramanlardan bir dolu film çekmişler. Benim kitabımda bahsettiğim Turan Seyfioğlu da o kahramanlardan birisi.

Neden Turan Seyfioğlu’na odaklandınız bu kitabı yazarken?

Ona odaklanmadım, Yeşilçam’ın 50-60 arası kuruluş dönemine odaklandım ama oradan bir simge seçmem gerekiyordu. Turan’ın hayat öyküsü aynı dönemlere denk geliyor. 50’de sinemaya giriyor, 60’ta ölüyor. Ne yapıyorum biliyor musun? İki öyküyü paralel işliyorum; 21’den itibaren Türk Sineması’nın tarihiyle aynı dönemlere denk gelen Turan’ın hayatını yani kırk yıllık dönemi paralel işliyor bu kitap. Turan’ın iletişimde olduğu isimler yani Ayhan Işık, Sezer Sezin, Lütfü Akat vb Yeşilçam’ı oluşturan isimler. O dönemde kim varsa geçiyor bu kitapta.

Peki, son olarak sormak istediğim şey şu. Sizin gözünüzden günümüz Türk Sineması ile Yeşilçam’ı kıyaslarsak, neler farklı neler aynı?

Bugünün Türk Sineması daha bireysel. Eskiden daha toplumsal konular işleyebiliyorlardı. Daha kalabalık insanlar, herkesin bir derdi var falan… Şimdi ise bireysel filmler öne çıktı. Herkesin bir derdi var. Bunalım içerisindeler. Yeşilçam’da ise senin bir derdin var ama zaten o dert toplumun derdi oluyor. Şimdikiler öyle değil. Filmde adamın derdi var, nasıl çözerim diye düşünüyorlar ama filmin sonunda o dertten çıkamıyorlar. Boğularak çıkıyorsun o filmden. Ama buna karşı değilim, yanlış anlaşılmasın. Bu filmler Antalya’da, Cannes’da ödüller alıyor. Bu anlayışın da yavaş yavaş yenilmesini düşünüyorum. Çünkü bir hikaye ödül alıyorsa herkes ondan yapmaya başlıyor. Dikkat et, ödül alan filmleri yan yana koy ve seyret. Neredeyse aynı hikaye... Bunalımdaki bir adamın o bunalımdan çıkamaması… Nasıl çıkar değil, nasıl çıkamaz, o anlatılıyor. Biraz da umut veren filmler olsun. YouTuber’ların komedi çekmesine de karşı değilim, umut vermeyi amaçlıyorlar sonuçta. Bir hikayenin filminin çekilebilir olmasını sağlayan şey çatışmadır, bence.

Son olarak söylemek istediğiniz bir şey var mı okurlarımıza?

Ben son kitabımda Yeşilçam bu filmleri neden çekiyor sorusunun cevabını verdim. Her şeyiyle, her yönüyle anlattım. Bu kitapta kimse o döneme dair bir eksik bulamaz, iddialıyım!  Serinin diğer kitaplarında yine sinemamıza dair atlanış, el değmemiş konuları ele almaya devam edeceğim. 

  YORUMLAR 0 Yorum YORUM YAP
Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.
  FACEBOOK YORUM
Yorum
  DİĞER Özel Röportaj Haberleri
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 32 26 1 5 82 31 83 +51
2 Fenerbahçe 32 23 3 6 80 32 75 +48
3 Samsunspor 33 17 10 6 50 38 57 +12
4 Beşiktaş 32 15 7 10 49 32 55 +17
5 Başakşehir FK 32 15 11 6 54 45 51 +9
6 Eyüpspor 33 14 11 8 49 41 50 +8
7 Göztepe 32 12 10 10 53 40 46 +13
8 Trabzonspor 32 12 10 10 53 40 46 +13
9 Kasımpaşa 32 10 9 13 54 56 43 -2
10 Konyaspor 33 12 14 7 41 45 43 -4
11 Antalyaspor 32 12 13 7 35 55 43 -20
12 Gaziantep FK 32 12 14 6 41 45 42 -4
13 Kayserispor 32 10 11 11 40 50 41 -10
14 Çaykur Rizespor 32 12 16 4 38 50 40 -12
15 Alanyaspor 32 9 15 8 37 48 35 -11
16 Sivasspor 33 9 17 7 44 57 34 -13
17 Bodrum FK 32 9 16 7 24 37 34 -13
18 Hatayspor 32 4 21 7 35 66 19 -31
19 Adana Demirspor 32 2 26 4 28 79 2 -51
Takım O G M B A Y P AV
1 Kocaelispor 37 20 8 9 64 40 69 +24
2 Gençlerbirliği 37 18 8 11 52 34 65 +18
3 Fatih Karagümrük 37 18 10 9 53 35 63 +18
4 İstanbulspor 37 19 14 4 64 38 61 +26
5 Erzurumspor FK 37 18 12 7 52 31 61 +21
6 Bandırmaspor 37 16 8 13 50 44 61 +6
7 Iğdır FK 37 16 11 10 56 31 58 +25
8 Boluspor 37 16 11 10 59 40 58 +19
9 Amed SK 37 14 8 15 43 33 57 +10
10 Çorum FK 37 14 11 12 49 42 54 +7
11 Ümraniyespor 37 14 12 11 48 41 53 +7
12 Esenler Erokspor 37 13 11 13 53 48 52 +5
13 Keçiörengücü 37 14 14 9 59 49 51 +10
14 Pendikspor 37 13 15 9 44 49 48 -5
15 Sakaryaspor 37 12 13 12 46 54 48 -8
16 MKE Ankaragücü 37 13 18 6 47 48 45 -1
17 Manisa FK 37 13 18 6 49 52 45 -3
18 Şanlıurfaspor 37 11 19 7 45 54 40 -9
19 Adanaspor 37 7 21 9 32 68 30 -36
20 Yeni Malatyaspor 37 0 37 0 14 148 21 -134
Takım O G M B A Y P AV
1 Sarıyer 34 25 2 7 80 22 82 +58
2 Batman Petrolspor 34 26 6 2 64 24 80 +40
3 GMG Kastamonuspor 34 19 3 12 57 29 69 +28
4 Adana 01 Futbol Kulübü 34 19 7 8 62 30 65 +32
5 Altınordu 34 16 7 11 57 35 59 +22
6 Beykoz Anadolu 34 15 11 8 47 46 53 +1
7 İskenderunspor A.Ş. 34 13 10 11 49 38 50 +11
8 1461 Trabzon FK 34 13 13 8 44 37 47 +7
9 Fethiyespor 34 11 13 10 32 40 43 -8
10 24Erzincanspor 34 10 13 11 45 52 41 -7
11 Kırklarelispor 34 10 14 10 42 44 40 -2
12 Sincan Belediye Ankaraspor 34 10 15 9 44 40 39 +4
13 İnegölspor 34 10 13 11 42 51 38 -9
14 Kepezspor FAŞ 34 9 16 9 37 46 36 -9
15 Isparta 32 Spor 34 7 15 12 33 51 33 -18
16 Karaköprü Belediyespor 34 7 19 8 39 52 29 -13
17 Altay 34 10 20 4 33 64 25 -31
18 Hes İlaç Afyonspor 34 0 33 1 6 112 5 -106
Takım O G M B A Y P AV
1 Bursaspor 30 21 2 7 64 17 70 +47
2 Karşıyaka 30 18 6 6 56 28 60 +28
3 Muş Spor Kulübü 30 16 4 10 48 24 58 +24
4 Belediye Kütahyaspor 30 17 6 7 57 37 58 +20
5 Düzcespor 30 16 6 8 40 27 56 +13
6 Silifke Belediye Spor 30 14 9 7 51 36 49 +15
7 Anadolu Üniversitesi 30 13 9 8 39 32 47 +7
8 Artvin Hopaspor 30 10 11 9 26 30 39 -4
9 Tokat Bld Plevnespor 30 7 13 10 27 32 31 -5
10 Kahramanmaraşspor 30 8 16 6 28 39 30 -11
11 Bulvarspor 30 7 14 9 35 58 30 -23
12 Kırşehir Futbol SK 30 7 15 8 26 48 29 -22
13 Bornova 1877 30 6 14 10 36 53 28 -17
14 23 Elazığ Futbol Kulübü 30 5 14 11 18 31 26 -13
15 Kuşadasıspor 30 7 20 3 25 51 24 -26
16 Ergene Velimeşe 30 6 19 5 17 50 23 -33
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 09/05/2025 Başakşehir FK vs Fenerbahçe
 09/05/2025 Gaziantep FK vs Alanyaspor
 10/05/2025 Eyüpspor vs Kasımpaşa
 10/05/2025 Konyaspor vs Çaykur Rizespor
 10/05/2025 Trabzonspor vs Galatasaray
 11/05/2025 Sivasspor vs Bodrum FK
 11/05/2025 Beşiktaş vs Adana Demirspor (H:1)
 11/05/2025 Göztepe vs Hatayspor (H:1)
 12/05/2025 Kayserispor vs Antalyaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 10/05/2025 Adanaspor vs Boluspor
 10/05/2025 Bandırmaspor vs Pendikspor (H:1)
 10/05/2025 Fatih Karagümrük (H:1) vs Iğdır FK
 10/05/2025 İstanbulspor vs Çorum FK (H:1)
 10/05/2025 MKE Ankaragücü vs Amed SK (H:1)
 10/05/2025 Sakaryaspor vs Esenler Erokspor (H:1)
 10/05/2025 Şanlıurfaspor vs Erzurumspor FK
 10/05/2025 Ümraniyespor (H:1) vs Manisa FK
 10/05/2025 Yeni Malatyaspor vs Gençlerbirliği
 11/05/2025 Kocaelispor vs Keçiörengücü (H:1)
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 03/05/2025 Batman Petrolspor 2 - 0 24Erzincanspor
 03/05/2025 İskenderunspor A.Ş. 0 - 1 Sarıyer
 03/05/2025 Karaköprü Belediyespor 5 - 1 Isparta 32 Spor
 03/05/2025 Beykoz Anadolu 1 - 2 GMG Kastamonuspor
 03/05/2025 Adana 01 Futbol Kulübü 4 - 2 İnegölspor
 03/05/2025 Fethiyespor 0 - 4 Sincan Belediye Ankaraspor
 03/05/2025 Altınordu 3 - 0 Afyonspor Kulübü
 03/05/2025 Altay 3 - 0 Kırklarelispor
 02/05/2025 1461 Trabzon FK 0 - 0 Kepezspor FAŞ
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 26/04/2025 Artvin Hopaspor 7 - 2 Bulvarspor
 26/04/2025 Muş Spor Kulübü 3 - 0 Anadolu Üniversitesi
 26/04/2025 23 Elazığ Futbol Kulübü 1 - 1 Kuşadasıspor
 26/04/2025 Bornova 1877 1 - 0 Kırşehir Futbol SK
 26/04/2025 Karşıyaka 2 - 0 Bursaspor
 26/04/2025 Tokat Bld Plevnespor 3 - 1 Silifke Belediye Spor
 26/04/2025 Düzcespor 2 - 2 Belediye Kütahyaspor
 26/04/2025 Ergene Velimeşe 2 - 1 Kahramanmaraşspor
HABER ARŞİVİ
BİZİ TAKİP EDİN
  • YUKARI