X 20
Av. Hilmiye Arslan Tan
  Güncelleme: 28-12-2023 14:44:00   01-03-2023 19:23:00

Depremden doğan zararların sorumluları kimlerdir?

Bir deprem ülkesi olan ülkemizde deprem, bir afet olsa dahi beklenmedik ya da alışılmadık bir olay değildir. Yalnızca ne zaman ve nerede olacağını meçhuldür. Bu nedenle depreme dayanıklı şehirlerin nasıl inşa edileceğini bilinmesi gerektiği kadar bir depremden sonra depremzedelerin başvuracağı hukuki çarelerin neler olduğu da bilinmelidir. Bu noktada ilk soru, sorumluların kimler olduğunun tespitidir. Bu nedenle bu yazıda idarenin (belediye vs. kuruluşların), müteahhitlerin ve yapı denetim kuruluşlarının sorumlulukları incelenecektir.

İdarenin sorumluluğu, icra ettiği idari faaliyetlerden kaynaklı olarak doğan zararların idarece karşılanması olup, sorumluluğu kusurlu ve kusursuz sorumluluk olarak ikiye ayrılır. Kusur sorumluluğuna aynı zamanda “hizmet sorumluluğu da” denilerek, idarenin mevzuata göre vermekle yükümlü olduğu bir hizmeti hiç vermemesi, geç vermesi veya kötü bir hizmet vermesi (gereği gibi ifa edilmemesi) kastedilir. Sayılan bu kusurlu sorumluluk hallerinde doğan zarar ile idarenin kusurlu olarak verdiği hizmet arasında uygun nedensellik bağının kurulması ile idare sorumlu olacaktır. Kural idarenin kusurlu faaliyetlerinden sorumluluğu olmakla birlikte bazı hallerde kusursuz sorumluluğu kabul edilmiş, zarar ve idarenin faaliyeti arasındaki nedensellik bağı ile yetinilmiştir. Bu hallerde idarenin, “tehlike”, “kamu külfetleri karşısında eşitlik”, “hakkaniyet” kaynaklı sorumluluğu olduğu kabul edilir.

Yukarıda belirtilen kusurlu ve kusursuz sorumluluk hallerinde de idarenin zararı tazmin yükümlülüğünün tamamen/kısmen kalkacağı haller vardır ve bunlardan depremi ilgilendireni “mücbir sebep” halidir. İdarenin faaliyetleri ile ilintili olmayıp hem öngörülemeyen hem de önlenemeyen olaylar ifade edilir. Depremin mücbir sebep olarak nitelendirilmesi halinde idarenin İmar Kanunu’ndan, Yapı Denetimi Hakkında Kanun’dan, depremde meydana gelen zararlardan sorumluluğunun kalkması sorusu gündeme gelecektir. Ancak Türkiye bir deprem ülkesidir ve deprem öngörülemez değil beklenendir bu nedenle idarenin depreme hazırlıklı olması ve mevzuatını buna göre düzenlemesi gereklidir. Danıştay 11.Dairesi’nin 29.06.2007 tarihinde verdiği kararı da bu yönde olup mücbir sebeple idarenin depremden doğan zararlardan mesuliyetinin sona ermeyeceğine ve idarenin yapılarla ilgili denetim yükümlülüğünü yerine getirmemesinin “olumsuz eylem” olduğuna hükmedilmiştir.

İdarenin depreme yönelik yapması gerekenler; ülkenin deprem haritalarını hazırlamak, imar planı yapmak, imara açılacak yerleşim yerlerini belirlemek, imara ve ikamete açılması yasaklanan afet bölgelerini tespit ve ilan etmek, afet bölgelerinde yapılacak yapı tekniklerine ve proje esaslarına ilişkin kuralları belirlemek, yapı kullanma izni vermek, yapı ruhsatı (inşaat ruhsatı) düzenlemek, yapılan yapıların imar mevzuatına uygunluğunu denetlemek, yapıların depreme dayanıklılığını kontrol etmek olarak sıralanabilir. İdare, denetim ve kontrolde yetkilidir bu nedenle yerine getirmemesinden, “olumsuz eyleminden” kaynaklı doğan zararları tazmin yükümlülüğü idari yargıda tam yargı davası olarak ileri sürülebilecektir.

İlgili idarenin kim olduğu 3194 sayılı İmar Kanunu m.5 ve 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun m.1/3(b) ‘de belirlidir. Büyükşehir Belediyeleri’nin sorumluluğu, belediye ve mücavir alan sınırları içindeki uygulamalar için; valiliklerin belediyenin sorumluluk alanı dışındaki yerler içindir. İnşaat ruhsatı ve yapı denetim iznini bu merciiler verecektir. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın ise verilen ruhsat ve izinleri denetleme yetkisi vardır. Eğer İmar Kanunu’na aykırı olarak yeterince araştırma yapmadan izin ve ruhsatı vermesi halinde veya hukuka aykırılığını tespit ettiği yapıları yıktırmaması halinde hukuka aykırı fiilleri söz konusu olur. İdarece yapının yapılacağı yerde zemin etüdü, bölgenin bulunduğu deprem kuşağı; mimari, statik vd. teknik özellikleri gözetilmesi gerekir. Aksi halde ilgili idare ve bakanlık aleyhine tazminat davası açılabilecektir.

Yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenleyen kanun, 2001’de yürürlüğe giren 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun’dur. İdare kendisine ait yapı denetleme yetkisini Bakanlık sorumluluğundaki Yapı Denetim Kuruluşlarına verebilir. Bu kuruluşlar mimar ve mühendislerden oluşur. Bu kanunun 3.maddesine göre yapımla görevli olanlar yapı hasarından yani kullanımdan doğan zararlar hariç yapının kurallara aykırı olarak hatalı ve kusurlu inşasıyla yapının kullanımına engel olup değer kaybına yol açan her türlü hasardan sorumludurlar. Ancak bu kuruluşlar denetim görevini idareye karşı üstlendiklerinden ve idarenin bu kuruluşlara 3194 ve 4708 sayılı kanunlara uygun olarak yetki vermesi gerekip bu kuruluşları da denetlemesi gerektiğinden sorumluluğu ortadan kalkamaz. Yapı Denetim Kuruluşlarının denetleme yetkisi de idarenin onlara devrettiği yetkidir, depremde meydana gelen zarar yine idarece tazmin edilmelidir.

Müteahhitler, gayrimenkul sahipleri ile aralarında sözleşmesi olan “yüklenicilerdir” ki biz bu sözleşmelere eser sözleşmesi diyoruz. Müteahhidin eser sözleşmesinden doğan ve deprem ile ilgili olan borçları iyi malzeme seçme borcu ile ayıba karşı tekeffül sorumluluğudur. Eser sözleşmesinin niteliği gereği, yükleniciler eserin hukuka, sözleşmeye uygun olarak tamamlanacağını ve teslim edileceğini taahhüt ederler. Bu sebeple seçtikleri malzemelerin vaadettikleri eseri meydana getirmeye elverişli olacağı kalitede olması gerekir. Bir yapının depremde yıkılması halinde sorumluluk binanın bulunduğu koşullara göre araştırılarak belirlenmelidir. Ayıplı ifa yani taahhüt edilen sonucu veya eserden beklenen özellikleri karşılamayan bir bina varsa depremde yıkılmakla “gizli ayıp” ortaya çıkmış olacaktır. Eser sözleşmesinin hükümlerine ve yasa hükümlerine göre gayrimenkul sahibi ve yüklenici müteahhit arasında, bu zararlar tazmin edilebilecektir.

Müteahhitlerin haksız fiil yani aralarında bir sözleşmenin bulunmadığı kişilere hukuka aykırı ve kusurlu fiilleri ile verdikleri zararlardan sorumlulukları da bulunur. Örneğin, gayrimenkul sahibinin bir müteahhide yaptırıp kiraya verdiği veya sattığı bir dairede ikamet eden ailenin, deprem kaynaklı maddi manevi zararından müteahhit sorumludur. Haksız fiille dayalı taleplerin zamanaşımı süresi 10 yıl olsa da müteahhidin aynı fiilinden cezai sorumluluğu da doğmuş ise ve ilgili ceza hukuku normunda daha uzun bir süre öngörüldüyse, ceza hukukundaki uzun süre geçerlidir. Müteahhidin hukuki sorumluluğunu doğuracak fiil, izin ve ruhsat almadığı halde veya mevzuatta öngörülen standartlara aykırı olarak veya iznin ve ruhsatın alındığı projeye aykırı olarak inşaat yapmak olabilir.

Yargıtay’ın yerleşik uygulaması gereği müteahhitlerin sorumluluğu söz konusu olduğunda icra edilen projede, proje müellifi olarak katkıda bulunan inşaat mühendislerinin de sorumluluğu bulunması mümkündür. Çünkü Türk Borçlar Kanunu madde 61 uyarınca zarar doğuran bir fiili birlikte gerçekleştirdikleri için (örneğin mevzuata aykırı projeyi hazırlamak) zarardan müteselsil sorumlu olacaklardır. Her birinden zararın tümünün tazmini talep edilebilecektir ancak kendi aralarında sorumluluğun dağılımı kusurlarına göre olacaktır.

Sonuç olarak depremde yıkılarak maalesef binlerce insanın can ve mal kaybına sebep olan yapılar nedeniyle sorumluluk tek bir kimseye ait olmayacaktır. İnşa süreçlerinde birden fazla merci ve kurumun denetim ve gözetiminde gerçekleştiği gibi deprem nedeniyle yıkılmaları halinde de bu kimselerin sorumlulukları devam edecektir.

 

&                                           &                                                              &

 

İletişim:

Adres: Rumeli Cad. Gün Apt. No:30/4 Nişantaşı  İstanbul /Turkey

Tel: + 90 212 352 7 352

Fax: + 90 212 352 9 352

Mob: + 90 533 626 63 33

 

  FACEBOOK YORUM
Yorum
  YAZARIN DİĞER YAZILARI
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 38 33 2 3 92 26 102 +66
2 Fenerbahçe 38 31 1 6 99 31 99 +68
3 Trabzonspor 38 21 13 4 69 50 67 +19
4 Başakşehir FK 38 18 13 7 57 43 61 +14
5 Kasımpaşa 38 16 14 8 62 65 56 -3
6 Beşiktaş 38 16 14 8 52 47 56 +5
7 Sivasspor 38 14 12 12 47 54 54 -7
8 Alanyaspor 38 12 10 16 53 50 52 +3
9 Çaykur Rizespor 38 14 16 8 48 58 50 -10
10 Antalyaspor 38 12 13 13 44 49 49 -5
11 Gaziantep FK 38 12 18 8 50 57 44 -7
12 Adana Demirspor 38 10 14 14 54 61 44 -7
13 Samsunspor 38 11 17 10 42 52 43 -10
14 Kayserispor 38 11 15 12 44 57 42 -13
15 Hatayspor 38 9 15 14 45 52 41 -7
16 Konyaspor 38 9 15 14 40 53 41 -13
17 MKE Ankaragücü 38 8 14 16 46 52 40 -6
18 Fatih Karagümrük 38 10 18 10 49 52 40 -3
19 Pendikspor 38 9 19 10 42 73 37 -31
20 İstanbulspor 38 4 27 7 27 80 16 -53
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 34 24 7 3 77 31 75 +46
2 Göztepe 34 21 6 7 60 20 70 +40
3 Sakaryaspor 34 17 8 9 50 35 60 +15
4 Bodrumspor 34 15 7 12 43 22 57 +21
5 Çorum FK 34 16 10 8 55 36 56 +19
6 Kocaelispor 34 16 11 7 48 41 55 +7
7 Boluspor 34 15 11 8 33 35 53 -2
8 Gençlerbirliği 34 13 9 12 39 33 51 +6
9 Bandırmaspor 34 13 10 11 49 32 50 +17
10 Erzurumspor FK 34 12 11 11 30 34 44 -4
11 Ümraniyespor 34 12 15 7 40 47 43 -7
12 Manisa FK 34 9 12 13 40 40 40 0
13 Keçiörengücü 34 10 14 10 34 43 40 -9
14 Adanaspor 34 11 17 6 28 45 39 -17
15 Şanlıurfaspor 34 9 14 11 32 37 38 -5
16 Tuzlaspor 34 9 14 11 35 47 38 -12
17 Altay 34 5 25 4 16 76 10 -60
18 Giresunspor 34 2 28 4 16 71 7 -55
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 36 26 5 5 83 29 83 +54
2 Van Spor FK 36 24 6 6 63 37 75 +26
3 Bucaspor 1928 36 21 5 10 54 25 73 +29
4 1461 Trabzon FK 36 21 6 9 71 39 72 +32
5 Ankaraspor 36 15 8 13 45 35 58 +10
6 Yeni Mersin İdman Yurdu 36 16 10 10 50 36 58 +14
7 Beyoğlu Yeniçarşıspor 36 15 14 7 47 38 52 +9
8 Karacabey Belediye Spor 36 13 11 12 43 37 51 +6
9 Ankara Demirspor 36 15 16 5 43 46 50 -3
10 Diyarbekir Spor 36 12 15 9 39 41 45 -2
11 Kırklarelispor 36 11 14 11 33 41 44 -8
12 Altınordu 36 10 13 13 45 39 43 +6
13 Hes İlaç Afyonspor 36 10 14 12 25 38 42 -13
14 Serik Belediyespor 36 10 16 10 29 45 40 -16
15 Nazilli Belediyespor 36 11 16 9 38 57 39 -19
16 Zonguldak Kömürspor 36 11 17 8 41 57 38 -16
17 Kırşehir Futbol SK 36 5 23 8 38 76 23 -38
18 Bursaspor 36 6 22 8 28 64 23 -36
19 Adıyaman FK 36 4 25 7 28 63 19 -35
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 28 22 2 4 67 18 70 +49
2 Aliağa Futbol A.Ş. 28 19 0 9 60 18 66 +42
3 Ayvalıkgücü Belediyespor 28 15 6 7 40 25 52 +15
4 52 Orduspor FK 28 14 7 7 40 28 49 +12
5 İnegöl Kafkas GK 28 13 7 8 37 30 47 +7
6 Edirnespor 28 13 10 5 45 28 44 +17
7 Mardin 1969 Spor 28 12 11 5 40 34 41 +6
8 K.Çekmece Sinopspor 28 10 10 8 41 31 38 +10
9 Karabük İdmanyurdu Spor 28 10 13 5 27 44 35 -17
10 Artvin Hopaspor 28 9 12 7 33 29 34 +4
11 Talasgücü Belediyespor 28 10 14 4 34 45 34 -11
12 Kırıkkalegücü FK 28 8 15 5 31 42 29 -11
13 Gümüşhanespor 28 4 14 10 25 49 22 -24
14 Malatya Arguvanspor 28 3 21 4 21 57 13 -36
15 Tarsus İdman Yurdu 28 2 22 4 20 83 10 -63
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 09/08/2024 Alanyaspor vs Eyüpspor
 09/08/2024 Antalyaspor vs Göztepe
 09/08/2024 Bodrum FK vs Gaziantep FK
 09/08/2024 Çaykur Rizespor vs Başakşehir FK
 09/08/2024 Fenerbahçe vs Adana Demirspor
 09/08/2024 Galatasaray vs Hatayspor
 09/08/2024 Kasımpaşa vs Konyaspor
 09/08/2024 Samsunspor vs Beşiktaş
 09/08/2024 Sivasspor vs Trabzonspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/05/2024 Kocaelispor 0 - 2 Sakaryaspor
 11/05/2024 Erzurumspor FK 0 - 4 Eyüpspor
 11/05/2024 Boluspor 2 - 1 Çorum FK
 11/05/2024 Göztepe 1 - 1 Bodrum FK
 11/05/2024 Adanaspor 1 - 0 Bandırmaspor
 11/05/2024 Tuzlaspor 1 - 1 Gençlerbirliği
 11/05/2024 Şanlıurfaspor 2 - 0 Manisa FK
 10/05/2024 Giresunspor 1 - 2 Ümraniyespor
 10/05/2024 Keçiörengücü 1 - 1 Altay
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 27/04/2024 Malatya Arguvanspor 3 - 4 Talasgücü Belediyespor
 27/04/2024 Gümüşhanespor 2 - 4 Kepezspor FAŞ
 27/04/2024 Artvin Hopaspor 0 - 1 52 Orduspor FK
 27/04/2024 Mardin 1969 Spor 4 - 2 İnegöl Kafkas GK
 27/04/2024 Tarsus İdman Yurdu 1 - 1 Karabük İdmanyurdu Spor
 27/04/2024 Ayvalıkgücü Belediyespor 1 - 0 Edirnespor
 27/04/2024 Aliağa Futbol A.Ş. 6 - 3 Kırıkkalegücü FK
HABER ARŞİVİ
BİZİ TAKİP EDİN
  • YUKARI